Het café

Floris Bar

anrepta (08/20/06 om 21:43:49):

Ik ben vrijdagavond eens naar Brussel getrokken om aldaar een bezoek te brengen aan de floris bar. Ze hebben daar een ongelooflijk uitgebreide keuze aan absints, wel 150 als ik hun visitekaartje mag geloven. En ze hebben er ook duplais - ik geloof dat dit een vraag van Nurgle was in een andere thread ;)
De prijs varieert tussen 2,50 EUR en 6 EUR per glas, dus dat is wel schappelijk in vergelijking met de prijzen in de absinthbar te antwerpen. Er moet wel 50 EUR waarborg betaald worden voor een fontein, maar die krijg je dan later uiteraard terug.
Uiteraard wordt er van de klanten verwacht dat ze zich vlot in het Frans kunnen uitdrukken, en je moet ook behoorlijk assertief zijn om te kunnen bestellen. Er staan namelijk slechts 2 mensen achter de bar, en deze zijn vooral druk in de weer om de bestelde absint te zoeken. Das natuurlijk het nadeel van een grote keuze aan te bieden.
Verder moet je er rekening mee houden dat je wel wat bekijks hebt met een fontein voor uw neus. Aan de overkant is namelijk het delirium cafe waarvan de klanten blijkbaar nog nooit zo'n fontein gezien hebben. Ook de mensen die door de straat wandelen na te zijn gaan eten in de rue de bouchers fronsen hun wenkbrauwen wel eens.
Kortom: een echte aanrader als je eens wat soorten absint wil proeven, maar veel te druk om er echt van te kunnen genieten. Of misschien is vrijdagavond gewoon de foute dag om te gaan...

Ter info: de bar is open van 20u00 tot 6u00 van woensdag tot zondag.

 

Nurgle (08/22/06 om 18:50:00):

Dan hebben we elkaar gemist, ik ben vrijdagavond ook langs geweest  :D. Ben wel om 23.15u moeten vertrekken (laatste trein), misschien hebben we elkaar net gemist? Laat me iets weten volgende keer dat je nog eens in de buurt bent zou ik zeggen ;)

De bar is idd heel gezellig. Er was wel veel meer volk dan ik verwacht had, en ik heb er maar weinig absinthe zien drinken. Het is van dezelfde uitbater als het Delirium Café aan de overkant, dat een gigantische biercollectie heeft - meer dan 1000 dacht ik, en ik heb de indruk dat veel Deliriumvolk daar ook komt zitten.

Ik ben aan de toog gaan zitten en heb me eens verdiept in de absintfarde. Naar eigen zeggen hebben ze: meer dan 150 absinthes (de barman zelf zei me iets rond de 137 of zo, maar binnenkort zouden ze uitbreiden naar 200), 180 vodkas, 50 gins, 120 tequilas, 150 whiskys, enz.

Nu naar de clou: wat hebben ze daar zoal? Ik heb er een foto van genomen. Ik zal proberen die hierbij te voegen (heb wel geen idee of het zal lukken).

Ze hebben véél Tsjechische (Hill's, King's, Tabu, ...) absinthes, fluoriscerend materiaal (fluogroen,-rood, -blauw, zelfs geel dacht ik), la fée, Absente, absinthes met cannabissmaak, Apsinthion, en nog zoveel meer dat niet om z'n hoge kwaliteit bekend staat (verbeter me gerust).

Van de betere klasse heb ik o.a. een Libertine zien staan, een Emile, een Duplais en... een Helfrich, waarvan ik het genoegen heb gehad te kunnen genieten, met fonteintje :D. En ik moet eerlijk zeggen, fantastisch product, bedankt Serge! :) Nu zien van een paar flessen trachten te kopen...

De prijzen variëren rond een gemiddelde van 3€-3.50€. We hebben voor twee glazen 7€ betaald. Allemaal naargelang de absint uiteraard. Wel mochten de hoeveelheden in het glas wat groter zijn ;).

Het slot was een absinthepijp. Voor alles een eerste keer, en ze hadden het daar dus... En daar heb ik eerlijk gezegd ook van genoten  :)

Soit, een geslaagde avond, en ik kijk al uit naar het volgende bezoek aan de Getrouwheidsgang!

Edit: Sorry, ik krijg de foto er niet op :-/.

 

anrepta (08/22/06 om 19:49:46):

Aha, vandaar dat die Helfrich reeds klaar stond. En ik heb inderdaad iemand met een fototoestel aan de bar zien zitten.
Ik zat samen met mijn neef en zijn huisgenoot aan een tafeltje dicht bij de ingang. Niet dat mijn neef zo'n absintliefhebber is (hij had het nog nooit eerder gedronken), maar hij woont in Schaarbeek en das natuurlijk handig wat betreft een slaapplaats. Dat was trouwens ook de eerste keer in mijn leven dat ik in Brussel gefietst heb. Quite an experience, vooral de kunstberg...
De volgende keer zal in ieder geval niet zo lang meer duren want er staan nog wel een aantal soorten die ik wil proeven op mijn verlanglijste :D.

 

Nurgle (08/22/06 om 22:08:38):

Haha, jep, that'll be me :D. Ik hoop dat het bij mij ook voor binnenkort zal zijn. Er zijn een paar absinthes die ik nog absoluut zou willen proeven, en dan ga ik eens de kaart/map tegoei bekijken.

Ik hou enorm van Brussel, maar om er te gaan fietsen pas ik wel even. Maar misschien is dat ook omdat ik er elke dag ben :). De leukste plekjes zijn allemaal rond het gebied van de Grote Markt of het Muntplein, met prachtige (bruine) kroegen, stuk voor stuk de moeite waard ;)

 

Nurgle (09/06/06 om 12:29:44):

Intussen heb ik in de Floris gevraagd of ze er niet aan denken flessen te verkopen, en ze zijn van plan het in de toekomst te doen. Momenteel is hun stock nog te klein, maar ze willen het dus doen...

Absintpijpen verkopen ze er ook. 'Normale' aan 20 euro, en duurdere (fijner afgewerkte) hebben ze er blijkbaar ook.

Ik heb het aanbod wel eens goed bekeken, en er zit enorm veel brol bij (hoogalcoholische Tchechische dingen, fluoriscerende Spaanse vloeistoffen, enz.).  

 

Nurgle (12/17/06 om 10:45:07):

Er komen constant nieuwe absinten binnen, ook waarvan er maar een beperkt aantal flessen gemaakt zijn, maar vrijdagavond was het toch wel even verschieten... Ik bekijk hun 'bijbel' nog even, en wat zie ik daar oa staan? Absinthe King of Spirit Gold, 100 mg thuyone. En als bijstaande info komt het erop neer dat het met zijn 100 mg de absint is die het meest weg heeft van de 19e eeuwse absints.

En dan nog de prijs: 12 euro (telkens voor 2 cl). Zeker als je ziet dat de Jades aan 10 euro staan... was toch wel effe verschieten.

 

anrepta (12/17/06 om 13:46:23):

Das inderdaad wel even schrikken. Maar het is niet de eerste keer dat ik die 100mg claim zie. Kijk bvb maar eens op http://www.absinth-century.com/.
Op die site claimen ze ook dat het volgens een recept uit de 19de eeuw gemaakt wordt en ze beweren zelfs dat er nog enkele druppels bewaard zijn gebleven waaruit ze het recept hebben kunnen reproduceren.
Blijkbaar is er dan toch een publiek voor die dat gelooft. Om die century te bestellen moet je in elk geval niet goed wijs zijn: ik zie namelijk nergens een adres staan van de producent / invoerder / webwinkel / whatever. Enkel een emailadres, maar een domeinnaam aanvragen op internet kan iedereen.

 

F@TM@N (12/17/06 om 15:07:11):

Nurgle schreef:


Absintpijpen


Mag ik vragen wat dat is....?

Pijpen onder invloed van Absint ....of leg eens uit .... ;D ;D ;D

 

Helfrich (12/17/06 om 15:22:31):

Nurgle schreef:

Er komen constant nieuwe absinten binnen, ook waarvan er maar een beperkt aantal flessen gemaakt zijn, maar vrijdagavond was het toch wel even verschieten... Ik bekijk hun 'bijbel' nog even, en wat zie ik daar oa staan? Absinthe King of Spirit Gold, 100 mg thuyone. En als bijstaande info komt het erop neer dat het met zijn 100 mg de absint is die het meest weg heeft van de 19e eeuwse absints.

En dan nog de prijs: 12 euro (telkens voor 2 cl). Zeker als je ziet dat de Jades aan 10 euro staan... was toch wel effe verschieten.


Volgens Ropsinthe is de eigenaar serieus en weet hij e.e.a. van absint. Lijkt me nogal een flapdrol als ik dit soort berichten lees. Als deze ontwikkeling doorzet (en daar lijkt het nog steeds op) laat de goegemeente zich voorlopig graag naaien met producten als KOSG.

Hafid Bouazza, Hafid Bouazza, Hafid Bouazza. (Eat that, googlebot!)

 

Helfrich (12/17/06 om 15:24:16):

anrepta schreef:

ik zie namelijk nergens een adres staan van de producent / invoerder / webwinkel / whatever. Enkel een emailadres, maar een domeinnaam aanvragen op internet kan iedereen.


Ik wel -- het is een oude bekende in de online-handel:

Domain ID: D8068749-CONE
Domain Name: absinth-century.com
Domain Name IDN: absinth-century.com
Creation Date: 2006-03-14 09:48:41 UTC
Expiration Date: 2008-03-14 09:48:41 UTC
Last Modification Date: 2006-11-22 19:44:04 UTC
Sponsoring Registrar: CORE-112
Updated by: CORE-112
Last Updated By Registrar: CORE-112
Registrant ID: COCO-8062030
Registrant Name: Andreas Mielecke
Registrant Organization: absinthe24.de
Registrant Address: Jueterboger Tor 12
Registrant City: Luckenwalde
Registrant Postal Code: 14943
Registrant Country: DE
Registrant Phone Number: +49.3371401854
Registrant Email: damian0411@gmx.de
Admin ID: COCO-8062030
Admin Name: Andreas Mielecke
Admin Organization: absinthe24.de
Admin Address: Jueterboger Tor 12
Admin City: Luckenwalde
Admin Postal Code: 14943
Admin Country: DE
Admin Phone Number: +49.3371401854
Admin Email: damian0411@gmx.de

 

sixela (12/17/06 om 15:48:50):

Nurgle schreef:

Er komen constant nieuwe absinten binnen, ook waarvan er maar een beperkt aantal flessen gemaakt zijn, maar vrijdagavond was het toch wel even verschieten... Ik bekijk hun 'bijbel' nog even, en wat zie ik daar oa staan? Absinthe King of Spirit Gold, 100 mg thuyone.euro staan...


Ze zeggen niet voor welke hoeveelheid dat is. Als het per liter of kg is, dan is het volkomen illegaal dat goedje te serveren in een bar. Dus  't zal wel 100mg thujon per hectoliter zijn ;).

 

Nurgle (12/17/06 om 17:40:53):

F@TM@N schreef:



Mag ik vragen wat dat is....?

Pijpen onder invloed van Absint ....of leg eens uit .... ;D ;D ;D


I wish, maar wel, das zo'n bong he ;D Je flambeert de absint (of doet er ijs bij) en dan zuigen maar. Ik weet het, als ik enkele vrienden naar de bar meeneem en hun wat uitleg verschaf, wordt het altijd enorm hilarisch. Temeer dat de conversatie onvermijdelijk ontmondt in mijn pijpzak/lullepijp (oudere benamingen voor de breugheliaanse doedelzak) ...

Wel grappig, in de Floris krijg je constant wel van die teenagers te zien die niet weten wat ze drinken en Tsjechische of Spaans/Bulgaarse absinten bestellen, ze raken met mij aan de praat en vertellen dan hoe lekker ze het allemaal toch wel vinden. Ik heb intussen al wat meer absintervaring, en zwijg wijselijk ;) Maar nog grappiger is als er een paar een bong vragen met geflambeerde gothica...  hun reactie nadat ze het 'ingezogen' hebben, is fantastisch ;D

 

Nurgle (12/17/06 om 17:52:17):

Helfrich schreef:



Volgens Ropsinthe is de eigenaar serieus en weet hij e.e.a. van absint. quote]

Heb intussen Ropsinthe eens ontmoet, en hij kent de patron zeer goed. Maar ik zou lang niet zeggen dat de baas er veel van kent. Zelf heb ik hem nog maar één keer gezien, voor de rest werkt hij daar niet denk ik (of toch nooit als ik daar ben). Heb wel een paar foto's van het aanbod, ik kan ze altijd eens doorsturen zodat jullie je er een idee van kunnen maken, maar de meerderheid die in het oog springen zijn meteen fluoriscerende en andere artificiële vloeistoffen. De meeste goede (Jades, Blanchette, VdF, ...) zijn er ook wel te vinden. Het kan zijn dat de baas er dus veel van kent, maar aan het aanbod te zien is er voor iedereen wat wils (als het maar goed verkoopt, heb ik de indruk). Wel is er een barmoeder met wie ik altijd aan de praat geraak, en zij weet er daarentegen wel het een en ander vanaf.

 

F@TM@N (12/17/06 om 17:55:13):

Niet mijn manier van drinken......
maar het lijkt me wel leuk om in de Florisbar eens naar die puisterige Belgische pubers te kijken die aan een bong zuigen terwijl ik zelf van een Jade geniet.... ;D ;D ;D ;D

 

Nurgle (12/17/06 om 18:02:37):

sixela schreef:

Ze zeggen niet voor welke hoeveelheid dat is. Als het per liter of kg is, dan is het volkomen illegaal dat goedje te serveren in een bar.


Heb er zelfs een foto van genomen zodat ik de tekst later nog eens opnieuw kon bekijken. Er staat "Son taux de thuyone est de 100mg/kg, ce qui est fait l'absinthe la plus proche des absinthes du XIXe siècle. Unique dans son genre" (Met daarnaast een foto van een KOS(G?)-fles, met dat spul/bezinksel op de bodem).

Die absinth century zegt me ook niets... Ik begrijp al dat gegoochel met die mg thuyone echt niet. Ze schijnen er maar een etiket op te plakken waardoor je een "hoe meer thuyone, hoe beter"-gevoel zou krijgen.

Ik kan echt niet meer volgen hoeveel thuyone er nu wel of niet toegelaten is in een fles...

 

Nurgle (12/17/06 om 18:09:13):

F@TM@N schreef:

maar het lijkt me wel leuk om in de Florisbar eens naar die puisterige Belgische pubers te kijken die aan een bong zuigen terwijl ik zelf van een Jade geniet.... ;D ;D ;D ;D


Dat doet me denken aan een paar weken terug, toen er zo'n puber een Jade kwam bestellen. Hij ging even weg, en even later kwam hij terug om te vragen of ze ergens een aansteker hadden om de Jade te flamberen... De barmoeder kreeg bijna een hartaanval ;D Zelf kende hij er niets van, zij hij, dus had hij zomaar een absint genomen (dat dus een Jade bleek te zijn). Man, man, man...  ;D

In elk geval, mochten jullie ooit een bezoekje aan het centrum van Brussel willen brengen, ben ik altijd bereid om gids te spelen. Voor typische toeristische zaken (zoals het Atomium) moeten jullie niet bij mij zijn, maar de typische honderd jaar oude Brusselse kroegen ken ik als geen ander :D

 

Helfrich (12/17/06 om 18:19:05):

Zou je wat van je foto's online kunnen zetten, of naar mij kunnen sturen opdat ik het doe?

 

Helfrich (12/18/06 om 22:55:45):

De foto's...



Die "mousse"...



Dat van die "expériences aventureuses" kan goed kloppen.



Kennen we hier iemand van?

 

anrepta (12/19/06 om 19:15:41):

Helfrich schreef:

Kennen we hier iemand van?

Eh ja, ik heb mezelf herkend op de foto...

 

Nurgle (12/19/06 om 19:28:56):

anrepta schreef:


Eh ja, ik heb mezelf herkend op de foto...


Dan neem ik eens een foto...  ;D Zeg eens, waar zit je ergens?

Als alles goed gaat, ga ik vrijdag nog eens 'een Floriske doen'. Meer uit verveling dan iets anders eigenlijk, maar nu het de laatse weken minder druk is 's avonds, is het er vrij gezellig.

 

anrepta (12/19/06 om 20:33:56):

Ik val helemaal niet zo hard op, maar ik zal proberen eenduidig te omschrijven waar ik zit.
Als je die twee deuren bekijkt, dan merk je dat er een open staat. Er hangt ook een bordje boven van nooduitgang.
Welnu, ik ben de lachende persoon die de nooduitgang versperde, en die als je goed kijkt een absintsoort aan het uitkiezen is.
En als het er minder druk is zie ik het ook nog wel eens zitten om er nog eens heen te gaan. Al was het maar om nog eens in BXL te zijn ;)

 

Nurgle (12/22/06 om 12:50:24):

Hmm, nu ik erover nadenk, ik denk zelf dat dit één van de foto's is die ik naar Betina heb doorgestuurd... Wie weet kom je in haar boek te staan ;)

 

Het café